06 april 2018
Afgelopen maand is de bewustwordingscampagne “We zijn zelf het medicijn’’ van het Alzheimer Centrum Limburg (onderdeel van de Universiteit Maastricht) gelanceerd. Deze campagne is gericht op bewustwording van de relatie tussen leefstijl en hersengezondheid.
Het aantal mensen met dementie neemt wereldwijd sterk toe. In Nederland wordt in de komende 25 jaar een verdubbeling verwacht van dit aantal tot meer dan een half miljoen mensen met dementie. Dit leidt niet alleen tot toenemende zorgkosten voor dementie (een stijging van 3% per jaar), maar ook tot een verminderde kwaliteit van leven voor zowel de persoon met dementie zelf, als ook voor naasten.
Dementie is niet te genezen, maar proberen dementie te voorkomen is wel een optie. Wat veel mensen namelijk niet weten is dat door het aannemen van een bepaalde, gezondere leefstijl 30% van alle dementiegevallen voorkomen kan worden. Het Alzheimercentrum Limburg wil juist dit feit bij een breed publiek onder de aandacht te brengen.
Met de slogan “We zijn zelf het medicijn” wil het Alzheimer Centrum Limburg meer bekendheid geven aan het feit dat dementie niet altijd een kwestie van pech is en dat werken aan gezonde hersenen en een fit lichaam voor iedereen verstandig is. We kunnen zelf de kans op dementie verkleinen door nieuwsgierig te blijven, gezond te eten en regelmatig te bewegen. De bedoeling is dat daarmee zoveel mogelijk nieuwe gevallen voorkomen worden. Mooi bijkomend voordeel is bovendien dat de genoemde leefstijl ook helpt om hart- en vaatziekten, kanker, diabetes, reuma en andere chronische ziekten te voorkomen.
Cicero is “vriend” van de campagne
Vergeleken met de rest van Nederland zijn Zuid-Limburgers vaker ongezond en leven ze ongeveer een jaar korter dan de gemiddelde Nederlander. In (Zuid-)Limburg sterven meer mensen aan hart- en vaatziekten, hebben meer mensen overgewicht en komen aandoeningen zoals kanker en diabetes (suikerziekte) vaker voor. Dat is ook de reden, naast een dubbele vergrijzing, dat de toename van dementie in Limburg harder stijgt dan in de rest van het land.
Voor Cicero, werkgever in Zuid-Limburg, maar ook zorgaanbieder, is het belangrijk dat de achterstand in gezondheid in de komende jaren ingelopen wordt. Daarom is Cicero vriend van de campagne. In de komende maanden zal Cicero dan ook aandacht besteden aan deze campagne.
Alvast aan de slag met gezonder leven?
Als onderdeel van de campagne is ook de app “MijnBreincoach” ontwikkeld en beschikbaar geworden in de appstores (Android en iOS). Deze app geeft je binnen twee minuten inzicht in je eigen hersengezondheid. Daarna kun je zelf kiezen met welk thema je aan slag wilt om kleine, haalbare stappen te zetten naar gezondere hersenen.